Excursie Lemiers-Vaals 17 okt. 2023

Om 9:00 uur vertrokken wij met de bus naar Lemiers, waar we na een korte introductie over hoe de dag zou gaan verlopen van Karin een uitgebreid verslag kregen over Kasteel Bloemendal waar wij ’s middags een drankje zouden nuttigen. Eerst vertelde ze ons over de historie van het kasteeltje en daarna over de huidige eigenaar van het hotel-restaurant de familie van de Valk.

In Lemiers aangekomen, stond de gids ons al op te wachten bij de Catharina kapel. Eerst hebben we buiten uitleg gekregen over de bouwstijl en de geschiedenis van het kerkje, daarna zijn we naar binnen gegaan.

Bij het binnenkomen kregen we een echte cultuurshock, de expressionistische tekeningen van Hans Truijen verwacht je echt niet in zo’n oud kapelletje. De gids legde ons heel goed uit hoe we de symbolen van de schilderingen konden duiden, waardoor we er met heel andere ogen naar gingen kijken.

Na de bezichtiging zijn we met de bus doorgereden naar Vaals, waar we konden lunchen en het stadje konden verkennen. Ook hebben een aantal mensen de markt bezocht en wat budgetinkopen gedaan.

Om kwart voor 2 zijn we weer bij elkaar gekomen voor een demonstratie van de glasblazer Geraldo Cardinale. Het was verwonderlijk hoe snel en mooi hij een vaas, of dier van glas kon maken. Hij deed dit ook met de nodige humor. Nadat we nog even in de glaswinkel hebben rondgelopen zijn we naar Kasteeltje Bloemendal gegaan voor een drankje.

Om 17:00 uur terug naar Roermond, waar we rond 18:00 uur aankwamen. Het was voor iedereen een mooie en afwisselende dag geweest, waar men met veel genoegen aan kan terugdenken.